2012. január 4., szerda

Közeleg a januári rendezvény, a program ismét ígéretes előadásokkal kecsegtet, de előtte idézzük fel Dr. Szakály Zoltán előadását egy korábbi rendezvényről.

Dr. Szakály Zoltán, a Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszékének Vezetője, agrármérnök, az élelmiszer-marketing a fő kutatási területe.


Az egészségmagatartás és a tudatos táplálkozás jellemzői



Az utóbbi 20 évben gyökeresen megváltozott az életstílusunk. A rendszerváltozás óta felgyorsult az élettempónk, egyre több stressz ér minket, és a mozgásszegény életmód, valamint a változatlan táplálkozási szokásaink eredményezik a civilizációs betegségek (cukorbetegség, daganatok, érrendszeri problémák) terjedését.

Mert, bizony „terjed” a civilizációs betegség, pedig egyre több vitaminozott élelmiszer kapható: margarinok (Rama, Linco), kakaóporok (Nesquick), joghurtok (Densia, Activia), üdítőitalok (Hohes-C, Bolero italpor), tejkészítmények, stb. A piac mondhatni telített. Mégis betegek vagyunk.

Mi lehet ebből a kitörési pont? A táplálkozás-marketing.

A táplálkozási marketing nem más, mint olyan célcsoportokra irányuló vállalati ill. közösségi marketingtevékenység, amely a táplálkozási információt állítja a marketingkommunikáció középpontjába. Vagyis: az információ = prevenció. Tehát, ha tudjuk valamiről, hogy az jó, vagy rossz (és azt elégszer halljuk), akkor birtokunkban van az az információ, amellyel megelőzhetők a civilizációs betegségek.

Az egészségvédő, vagyis funkcionális élelmiszerek piaca folyamatosan növekszik, évi kb. 20%-kal. Ezt a növekedést termékfejlesztéssel, marketinggel és megváltozott egészségmagatartással érhetjük el – közösen.

Máris egy új fogalom: egészségmagatartás. Az egészségmagatartás tulajdonképpen olyan tevékenység, amit azért végzünk, hogy erősítsük az egészségünket függetlenül attól, hogy milyen a valós egészségi állapotunk. Ebből egyértelműen kiolvasható, hogy nem csak akkor kell foglalkozni az egészséggel, amikor már nincs, hanem amikor még minden rendben van, vagyis előzzük meg a bajt!

Azt hogy kinek milyen az egészségmagatartása, két csoportra oszthatjuk: az egészségrizikós és a preventív típusú személyre. Az első csoport irracionális, érzelmi alapon dönt bármiről (szeretem, vagy nem szeretem, okoz-e élvezetet vagy sem, pl.: dohányzás). A másik csoport a racionális csoport, az ő tetteit már a racionális erők határozzák meg (mennyivel lesz jobb és miben, ha azt fogyasztom).



A helyes egészségmagatartás része a tudatos táplálkozás – itt fontos figyelembe venni, hogy milyen szempontokat mérlegel a fogyasztó.

1. Klasszikus érték – az élvezet. Költséghatékony, vagyis olcsó és finom. Túlhajszolásakor azonban krónikus betegségeket eredményeznek

2. Új érték – a tudatosság. Fontosabb szempont az egészség és „a kevesebb, több” filozófia alapján dönt.



Milyen irányba is halad a fogyasztó?

Belépett egy új trend: ötvözzük az egészséget az élvezettel. Ezzel együtt megjelent egy új fogyasztói réteg, akik egészség- és környezettudatosan vásárolnak, táplálkoznak. Ők jól informáltak, keresik is az információt, aktívak és függetlenek, önálló döntéssel rendelkeznek. A régi fogyasztók inkább passzívak, alkalmazkodnak, nem keresnek új információkat és követik a többséget.

Roppantul felértékelődik a hitelesség! Minden változás nehézkes, lassú folyamat, hiszen a többség bezárkózik, tévhitek élnek benne, csak szemlélődik, lassan felkészül a változásra, majd lép is a cselekvés útján. Közben évek telnek el….a betegségek meg csak jönnek….



A tévhitekről:  a hazai fogyasztók 50%-a azt hiszi, hogy a tejtermékek tartalmaznak tartósítószert. Pedig az alapélelmiszerekben nincs. Ez a tévhit a régi „tartós tej” elnevezésből származik, ami szintén nem a tartósítószertől „tartós”. Azt hiszik, hogy a tejtermékek mesterséges színezéket tartalmaznak, azt hiszik, hogy a margarin is tejtermék, pedig köze sincs a tejhez, azt hiszik, hogy a vaj növényi összetevőket tartalmaz stb.
A fogyasztók 62%-a NEM tudja, mi az a „probiotikum”, mit jelent, hogy „funkcionális” élelmiszer. És a termékek nagy részéről fogalmuk sincs, hogy milyen összetevőket tartalmaznak. A felmérések alapján elmondható, hogy a vitamin a legismertebb összetevő, utána sorrendben a rostok, az ásványi anyagok, a béta-karotin, az antioxidáns, a probiotikum, a flavonoidok, a prebiotikum és a polifenolok állnak.



A magyar fogyasztó elképesztően árérzékeny….és "feliratérzékeny". Meg reklámérzékeny is. Ha valami „akciós”, megvesszük, ha rá van írva, hogy most 10%-kal több van benne, megvesszük, vagy magas a C-vitamin tartalma, megvesszük, vagy ha eleget látjuk a tévében, akkor is megvesszük. Pedig egyáltalán nem biztos, hogy tényleg akciós, hogy tényleg több van benne azért az árért, és könnyen lehet, hogy nem is arra van szükségünk, ...de megvesszük.



Miért fogyasztunk vitaminozott, funkcionális élelmiszereket?

-         megelőzés céljából

-         hiánypótlás miatt

-         betegség miatt a gyógyszer mellett, vagy helyett.

Milyen korlátozó tényezők vannak?

-         Időhiány (sokan azt hiszik, a rohanó életmód nem összeegyeztethető az egészséggel)

-         Pénzhiány (sokan azt hiszik, az egészséges életmód sokba kerül)

-         Akaraterő hiánya (bizony az egészséges életmód lemondásokkal jár, ill. kifogásokat keresnek, hogy miért nem)



Miért hajlandó mégis váltani?

-         munkáltató nyomására! (az emberek sajnos jobban féltik az állásukat, mint az egészségüket!)

-         fiatalok közösségei (egy domináns személy véleménye számít, akit követnek-akár rossz irányba is pl.: dohányzás)

-         súlyos betegség (akkor már bármire hajlandóak vagyunk)

Vagyis ez az mutatja, hogy csak külső tényező nyomására hajlandó az emberek nagy része változtatni.



Mi a megoldás? A tudatos táplálkozás.

A tudatos táplálkozás evolúciója pedig nem más, mint amikor először másoknak akarunk megfelelni és kerüljük a káros élelmiszereket, aztán amikor már szeretnénk jól érezni magunkat és mindenből csak mértékkel fogyasztunk, aztán a fejlődésünk harmadik fokán már felismerjük, hogy felelősséggel tarozunk másokért is, ezért odafigyelünk a családunkra is.

Figyeljünk oda magunkra, a családunkra és a környezetünkre. Vásároljunk hazai termelők, itthon feldolgozott, itthon előállított termékeiből. Fogyasszunk vitamin-, ásványi anyag-, nyomelem-és enzim-gazdag élelmiszereket, együnk naponta Pannonicum zöldség- és gyümölcsporokat! 



„Az élet célja, hogy minél fiatalabban haljunk meg és minél később.” Ashley Montague




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése